AG steunt volop de volgende generatie vrouwelijke wielrenners
Nergens ter wereld is de beleving van het wielrennen zo groot als in België: op topniveau, maar ook bij de honderdduizenden actieve en passieve wielerfanaten. Als verzekeraar die al eeuwen verankerd is in dit land en ingebed in zijn cultuur, wil AG de ontwikkeling van deze Belgische sport bij uitstek extra ondersteunen, met name daar waar nog heel wat groeipotentieel te realiseren is: het Belgische vrouwenwielrennen. Vanaf dit seizoen wordt AG de eerste Title sponsor van een nieuw Belgisch professioneel vrouwenteam onder de vleugels van wielericoon Patrick Lefevere: AG Insurance – NXTG.
Met duizenden vrouwelijke fietsfanaten die elk weekend hun kilometers afmalen en de steeds grotere media-aandacht die de sport geniet, beschikt het vrouwenwielrennen in België over een sterke basis om verder te groeien. De oprichting van het nieuwe AG Insurance – NXTG team kan voortbouwen op de rijke ervaring en expertise die reeds beschikbaar is om de talenten van het team verder te ontwikkelen en om een nieuwe generatie jonge Belgische rensters te inspireren.
In die zin zal het nieuwe team ongetwijfeld een extra stimulans vormen voor de verdere ontwikkeling van het Belgische vrouwenwielrennen. Zeker omdat die kan bouwen op 2 sterke pijlers:
– het wielerinzicht, de ervaring en het netwerk van Patrick Lefevere, CEO van één van de sterkste mannenwielerploegen ter wereld, Quick-Step Alpha Vinyl;
– de financiële en andere ondersteuning door een oertypisch Belgisch bedrijf als AG, met een lange traditie in het wielrennen algemeen en in de promotie van het vrouwenwielrennen in het bijzonder.
Focus op groei
De focus van het nieuwe AG Insurance – NXTG team zal de eerste jaren liggen op het investeren in aankomende wielertalenten, Belgisch en internationaal, om hen via een professionele begeleiding te doen doorstoten naar de top. Maar met een duidelijke ambitie om op termijn ook het team in zijn geheel een plaats in het peloton te geven die de vergelijking met zijn mannelijk equivalent kan doorstaan. Het spreekt voor zich dat samenwerking en synergieën tussen beide teams op dat vlak een enorme meerwaarde kunnen bieden voor de jonge talenten.
Patrick Lefevere, CEO Quick-Step Alpha Vinyl:
“Doorheen al die jaren dat we als team actief zijn in het wielrennen, hebben we een rijk track record opgebouwd in het aantrekken, opleiden en doen doorgroeien van jonge renners. Diezelfde filosofie zullen we ook met dit team toepassen: jonge talentrijke rensters een duidelijk en duurzaam groeipad bieden binnen de cultuur en die filosofie die we dag na dag toepassen met de Wolfpack”.
Die visie en die focus op groei is wat AG bijzonder aan het hart ligt in dit project en heeft overtuigd om in dit partnership te stappen.
Heidi Delobelle, CEO AG:
“De voorbije jaren zijn we ons als grote verzekeraar meer en meer bewust geworden van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en van de rol die we kunnen vervullen om de toekomst van de volgende generaties duurzaam veilig te stellen. Jonge mensen kansen bieden om door te groeien en hun grenzen te verleggen en dit in een sport die zo nauw met het DNA van dit land en van AG verbonden is, sluit perfect aan bij onze ambities naar onze klanten en naar onze medewerkers. We geloven sterk in het potentieel van het team en in de rol die het voor de toekomst van het vrouwenwielrennen kan spelen. In naam van alle medewerkers van AG wens ik de rensters en het team dan ook alle succes toe. Vanaf nu zullen zij in ons hun trouwste supporter vinden.”
Wielersupporter voor het leven
AG is al decennialang nauw verbonden met het Belgisch wielrennen. Het is al 25 jaar lang partner van de nationale en regionale wielerfederaties en in die hoedanigheid sterk aanwezig op de nationale en internationale kampioenschappen in alle wielerdisciplines. Sinds vorig jaar is AG ook titelpartner van de legendarische wielerklassiekers Luik-Bastenaken-Luik en Waalse Pijl en van de nieuwe vrouwenwedstrijd AG Tour de La Semois.
Maar AG werkt ook al vele jaren mee om de basis van het wielrennen te versterken. Sinds 2019 ondersteunt het zowel in Vlaanderen (Kidz on wheelz) als in Franstalig België (Vélo Kids – Tous à vélo) initiatieven om kinderen en jongeren warm te maken voor het fietsen. Waarbij het hen, via een leuk én leerrijk behendigheidsparcours, ook bewust wil maken van het belang van veilig fietsen in het verkeer.
Ten slotte besteedt AG met de projecten “Zij aan Zij” in Vlaanderen en “AG Toutes à vélo” in Brussel en Wallonië sinds 2020 ook heel veel aandacht aan het promoten van het fietsen bij meisjes. Dat gebeurt in de eerste plaats op recreatief niveau, maar het is ook een manier om via test- en initiatiedagen nieuw vrouwelijk wielertalent op te sporen.