Gemeente Koksijde en AG trappen sensibiliseringscampagne tegen huidkanker af 

Zes gratis ‘smeerpalen’ op grondgebied Koksijde

Met de officiële onthulling van een smeerpaal op de zeedijk van Koksijde gaven burgemeester Sander Loones en schepen van Sociale Zaken Lore Dezutter, samen met verzekeraar AG, vanmiddag het startsein voor een zomercampagne tegen huidkanker. Op 6 strategisch gekozen plaatsen in Sint-Idesbald, Koksijde en Oostduinkerke zullen voorbijgangers zich de hele zomer lang kunnen insmeren met gratis zonnecrème.  

Belg beschermt zich te weinig tegen de zon 

Vrijdagmiddag gaven de gemeente Koksijde en AG Insurance het startschot van een sensibiliseringscampagne rond huidkankerpreventie. De campagne loopt de ganse zomer, o.m. aan de Belgische kust, en biedt bezoekers via intelligente smeerpalen gratis zonnecrème aan op die momenten en plaatsen waar extra bescherming aangewezen is. De kust is een logische plaats, maar de actie loopt bv. ook op zomerfestivals en in pretparken. 

Het aanbieden van zonnecrème is geen overbodige luxe, want uit een enquête van AG uit 2024 bleek dat Belgen zich vandaag nog veel te weinig beschermen tegen de zon. Zo smeert bijna de helft van de Belgen (46%) niet vaak genoeg, en zeker bij mannen en jongeren is extra sensibilisering broodnodig. 

Burgemeester Sander Loones, schepen van Sociale Zaken Lore Dezutter en Rob Maes, Director Corporate Marketing bij AG, onthulden vandaag symbolisch de eerste smeerpaal van deze zomer. Aan deze smeerpalen kunnen bezoekers – te beginnen met de 11.000 wandelaars die morgen deelnemen aan de recordeditie van de AG Coast Walk – dus gratis zonnecrème met een hoge beschermingsfactor gebruiken. 

Grootste aantal smeerpalen aan de kust in Koksijde 

Koksijde, waar bezoekers de smeerpalen vorig jaar maar liefst 50.000 keer gebruikten, installeert dit jaar zes palen op zijn grondgebied, en is daarmee koploper aan de kust. Passanten zullen zich kunnen insmeren op de dijk ter hoogte van het horloge in Koksijde-Bad, aan jachtclub KYC, surfclub Windekind, op de dijk van Sint-Idesbald, aan de redderspost Sint-André en aan het Strandbad in Oostduinkerke. 

Burgemeester Sander Loones: "Zon, zee en strand horen bij de zomer, maar we mogen de bijhorende risico’s niet vergeten. We zijn trots dat we als kustgemeente mee ons steentje kunnen bijdragen aan de bewustwording rond huidkanker, wat een groeiend probleem is in onze samenleving. Dankzij dit initiatief van AG brengen we zonnebescherming letterlijk dichter bij de mensen.”  
Schepen Lore Dezutter vult aan: “Of je nu komt wandelen, sporten of relaxen op een van onze stranden in Koksijde: zonnecrème zal dankzij dit partnership altijd binnen handbereik zijn. De smeerpalen staan op locaties met veel passage, waardoor insmeren zichtbaar en toegankelijk wordt voor iedereen. Zo maken we een dagje strand in onze gemeentes nóg zorgelozer.”  

Bredere campagne 

In totaal plaatst AG 83 smeerpalen doorheen het land, waarvan 26 aan de kust: op het strand en de dijk, aan sportclubs en beach bars. Ook in pretparken en op terreinen van festivals als Ostend Beach, Summerlove en Wattage Festival zullen bezoekers zich gratis kunnen beschermen tegen de zon. ​ ​ 

Rob Maes van AG: “Het is al de derde zomer op rij dat we deze belangrijke preventieactie voeren, en telkens weer merken we dat het een groot succes is bij jong en oud. Smeerbeurt na smeerbeurt proberen we zo mensen bewuster te maken van het belang van zonnebescherming. Aangezien 1 op de 5 Belgen in zijn of haar leven te maken krijgt met huidkanker, blijven preventie en sensibilisering broodnodig. Als verzekeraar zien we het als onze rol om mensen bewuster te maken van de risico's van onbeschermde blootstelling aan de zon.” 

De intelligente smeerpalen, ontwikkeld door de West-Vlaamse start-up Sundo, geven live beschermingsadvies op basis van de intensiteit van de zon, en bieden tegelijk gratis zonnecrème met een beschermingsfactor van SPF 30 tot 50.

© Sofhie Legein – gemeente Koksijde
© Sofhie Legein – gemeente Koksijde

Lars Vervoort

Lars Vervoort

Press contact (NL)
Anne-Sophie Jonkers

Anne-Sophie Jonkers

Press contact (NL)

Persberichten in je mailbox

Over AG

Met een marktaandeel (eind 2023) van 28,3% in levensverzekeringen en van 16,7% in schadeverzekeringen, is AG leider op de Belgische verzekeringsmarkt. AG verdeelt zijn producten via verschillende kanalen zodat elke klant op de hem passende manier bediend wordt: via onafhankelijke verzekeringsmakelaars en Fintro-agenten, via de kantoren van BNP Paribas Fortis en in samenwerking met grote ondernemingen en bedrijfssectoren voor hun groepsverzekeringen. AG telt meer dan 4400 gespecialiseerde medewerkers. Voor meer informatie, raadpleeg www.ag.be.