Impactrapport AG 2024: teller investeringen in duurzame transitie staat op zo’n 13 miljard euro1
AG stelt vandaag zijn eerste impactrapport voor, dat o.a. een overzicht biedt van de belangrijkste duurzaamheidsinitiatieven die het bedrijf in 2024 nam. Het rapport biedt een overzicht van de ambities, de verwezenlijkingen en het engagement van Belgiës grootste verzekeraar om bij te dragen aan een betere wereld. Dit vanuit zijn hoedanigheid als verzekeraar, als investeerder, als werkgever en als verantwoord bedrijf.
Duurzaamheid geïntegreerd in bedrijfsstrategie
Als marktleider op de Belgische verzekeringsmarkt speelt AG een voortrekkersrol op het vlak van duurzaamheid. Het bedrijf gelooft dat economische groei hand in hand kan gaan met maatschappelijke en ecologische impact, en heeft daarom duurzaamheid stevig in zijn strategie verankerd als één van de 6 pijlers van zijn Elevate27-plan.
In 2024 werden tal van initiatieven verdergezet of gelanceerd. De vooruitgang die AG dankzij deze verschillende projecten boekt, werd in 2024 bekroond met het EcoVadis Platinumlabel – een erkenning voor de 1% best presterende bedrijven wereldwijd op vlak van duurzaamheid.
Enkele hoogtepunten van 2024
Het impactrapport van AG omvat een overzicht van de meest relevante projecten van vorig jaar en toont aan hoe de verzekeraar zijn bijdrage levert op het vlak van ESG (milieu, maatschappij en goed bestuur). Het vormt een aanvulling op het CSRD-verslag en vervangt het vroegere duurzaamheidsrapport.
Enkele hoogtepunten:
- Verantwoord productaanbod
AG ontwikkelt producten en diensten die klanten stimuleren om duurzamere keuzes te maken. In 2024 behaalden 42 spaar- en beleggingsproducten – samen goed voor zo’n 50% van de premie-inkomsten – het Towards Sustainability-label. Dit onafhankelijke label, ontwikkeld door de Belgische financiële sector, wordt enkel toegekend aan financiële producten die voldoen aan (steeds strenger wordende) duurzaamheidscriteria. - Investeringen als hefboom voor positieve maatschappelijke verandering
AG bouwde zijn investeringsportefeuille verder uit tot ruim 12,9 miljard euro aan activa die bijdragen aan een positieve impact. Een concreet voorbeeld uit 2024 is het project Scholen van Vlaanderen, waar dochteronderneming AG Real Estate participeert aan fase 1, in samenwerking met de Vlaamse overheid. Dit project zal in zijn totaliteit 465.000 m² aan nieuwe schoolinfrastructuur omvatten, voor samen 85.000 leerlingen. - Preventiecampagnes
In de zomer van 2024 organiseerde AG een preventiecampagne om bewustzijn te creëren rond de risico’s van overmatige blootstelling aan uv-straling. Op festivals, in pretparken en langs de kust konden mensen gratis zonnecrème nemen aan AG-smeerpalen, goed voor bijna 700.000 gesmeerde dosissen. Festivalgangers kregen een extra duwtje in de rug via een ludieke tattoo-actie, die oplichten zodra het tijd is om te smeren. In het najaar volgde de actie Goed Gezien, die jongeren sensibiliseert rond het belang van een goede zichtbaarheid in het verkeer. AG deelde 100.000 fietslichtjes uit op studentenevenementen en via makelaars. - 200 jaar AG: feest met maatschappelijke meerwaarde
Ter gelegenheid van zijn 200-jarig bestaan organiseerde AG 200 challenges voor en door zijn ruim 4.400 medewerkers, waarvan ongeveer een derde gericht was op het realiseren van een sociale of ecologische impact. Een greep uit de initiatieven: 250 medewerkers gaven bloed aan het Rode Kruis, bijna 300 mutsen en sjaals werden gebreid voor daklozen, en 2 hectare bos werd aangeplant in Halle. - Een toekomstgerichte werkplek
In 2024 werd het AG-kantoor aan de Emile Jacqmainlaan in Brussel volledig gerenoveerd in het kader van het Reinvent Workplace-project. Bij dit project is er fors ingezet op het hergebruik van materialen en op energie-efficiëntie. Zo werden al groendaken, warmtepompen, regenwateropvangsystemen, 883 zonnepanelen en 162 laadpalen voor elektrische wagens geïnstalleerd. Ook voedselresten uit het bedrijfsrestaurant worden verwerkt in circulaire toepassingen, zoals de landbouw.
Blik op de toekomst
AG blijft zich ook naar de toekomst toe inzetten voor duurzaamheid, met duidelijke ambities. Tegen 2027 wil het bedrijf minstens 15 miljard euro investeren in activa die bijdragen aan een duurzamere wereld. De eigen CO₂-uitstoot moet tegen 2030 met 40% dalen; die van de aandelen- en bedrijfsobligatieportefeuille met 55% tegen 2030. Het einddoel blijft: netto-nul tegen 2050, in lijn met de Green Deal van de Europese Unie.
Het volledige impactrapport 2024 is beschikbaar via de website van AG.