Wat houdt de jongeren van vandaag bezig? AG wil dit beter begrijpen om hun de carrière van morgen te bieden
De helft van de jongeren van vandaag vindt dat de Belgische bedrijven nog niet voldoende het voortouw nemen op het vlak van duurzaamheid. Dat is een van de bevindingen van de enquête* van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), in samenwerking met AG en uitgevoerd door iVox, die peilt naar de verwachtingen van jongeren én werkgevers op de arbeidsmarkt. AG wilde aan deze enquête deelnemen: als we beter begrijpen wat de jongeren van vandaag bezighoudt, kunnen wij daarop inspelen en de beste antwoorden bieden.
Als marktleider in de Belgische verzekeringssector en een van de grootste werkgevers in de hoofdstad, is AG voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers om de uitdagingen aan te gaan waarmee we geconfronteerd worden, of het nu gaat om digitalisering, duurzaamheid of innovatie. En elk jaar zijn er heel wat jongeren die aan de slag gaan bij AG.
Jan Heyvaert, Chief Human Resources & Sustainability Officer :
“Als marktleider in de Belgische verzekeringssector en een van de grootste werkgevers van het land, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers, vooral onder de jonge bevolking. En dat is niet altijd gemakkelijk door de ‘War for talent’.
Het jaar is nog niet voorbij, maar de aanwervingscijfers van jongeren zijn bemoedigend, vertelt Jan Heyvaert: “Van alle mensen die sinds het begin van het jaar bij AG zijn gestart, is 1 op de 4 tussen de 20 en 25 jaar en meer dan 1 op de 3 tussen de 25 en 30 jaar.“
Is het voor AG vanzelfsprekend om deel te nemen aan de enquête ‘Bridging the future’ van het VBO? “Absoluut. Want als we meer weten over wat jongeren bezighoudt, wat hun ambities en behoeften zijn, kunnen we hun een job en een loopbaan bieden waarin ze zich goed voelen, zich ontwikkelen, ervaring en expertise opdoen om te groeien. Omdat we ‘supporters’ willen zijn van hun carrière, van bij de start“, besluit Jan Heyvaert.
De resultaten van de enquête waren duidelijk. Het CHRSO van AG onthoudt vooral de ‘mismatch’ op het gebied van duurzaamheid: “De maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven is een punt waarover jongeren en werkgevers het niet eens zijn: de overgrote meerderheid van de werkgevers (84%) – waaronder ikzelf – zegt dat milieu en maatschappij deel uitmaken van de missie en waarden van hun bedrijf, maar de helft van de jongeren vindt dat Belgische bedrijven op dit gebied nog niet voldoende het voortouw nemen. Er is dus ruimte voor vooruitgang voor de bedrijven, enerzijds om hun activiteiten, hun investeringen en hun keuzes nog duurzamer te maken, en anderzijds, en dat is voor mij een echte challenge, om ze beter naar buiten toe te communiceren“.
Lees het volledige persbericht op de website van het VBO. U vindt er ook alle resultaten van de enquête ‘Bridging the future’.
____________________________________________________
* Om de verschillende aspecten van jongerentewerkstelling goed te kunnen begrijpen heeft het VBO – in partnerschap met AG – samen met het onderzoeksbureau iVOX gepeild naar de verwachtingen van jongeren en werkgevers op de arbeidsmarkt. De online-enquête werd uitgevoerd tussen 26 april en 15 mei van dit jaar. Concreet gaat het om een representatieve groep van 800 jongeren tussen 17 en 28 jaar en 180 werkgevers actief in verschillende sectoren. De foutenmarge van de survey bedraagt respectievelijk 3 en 7%, wat volledig in lijn ligt met andere soortgelijke onderzoeken.