Slimme UV-tattoos waarschuwen bezoekers Genk On Stage van zodra het tijd is om zonnecrème te smeren
De zon. Hoe graag we haar ook zien, ze houdt ook risico’s in waar heel veel Belgen zich – bijvoorbeeld op festivals – onvoldoende tegen beschermen. Vanuit die vaststelling organiseert AG Insurance deze zomer een sensibiliseringscampagne via een innovatieve en ludieke actie: festivalgangers helpen zich te beschermen tegen UV-straling via tattoos die oplichten wanneer zonnecrème nodig is. Zo wisten de bezoekers van Genk On Stage vandaag precies wanneer ze zich naar de smeerpalen (met gratis zonnecrème) op het festivalterrein moesten begeven.
Bewustwordingscampagne op festivals
Volgens Stichting tegen Kanker treft huidkanker maar liefst 1 op de 5 Belgen1 in de loop van hun leven. Toch blijkt uit onderzoek van AG Insurance dat de helft van onze bevolking zich onvoldoende insmeert2. Vanuit zijn sensibiliseringsrol wil AG hier iets aan doen. Daarom trekt AG deze zomer naar festivals, om bezoekers bewust te maken van het belang van zonnebescherming. Zo deelden teams vandaag op Genk On Stage unieke tattoos uit die oplichten bij contact met hoge UV-straling. Van zodra de tekening in de tattoo door de zon oplichtte, was het tijd om zich in te smeren.
De tijdelijke tatoeages, gemaakt van speciale inkt, zijn versierd met een discobal of gitaar die in de volle zon zichtbaar wordt en in de schaduw bijna onzichtbaar blijft. Het oplichten van de tekening is voor de festivalgangers het signaal om hun zonnecrème boven te halen, of om zich te begeven naar één van de twee intelligente smeerpalen die verspreid staan over het terrein. De palen bieden naast gratis zonnecrème met een hoge beschermingsfactor ook live advies gebaseerd op de intensiteit van de zon.
Anne-Sophie Jonkers
[1] Stichting tegen Kanker: https://kanker.be/resource/het-aantal-huidkankers-stijgt-maar-de-ene-huidkanker-is-de-andere-niet/
[2] AG Insurance: https://newsroom.aginsurance.be/enquetezonnecreme/