Slimme UV-tattoos waarschuwen bezoekers Walibi van zodra het tijd is om zonnecrème te smeren
De zon. Hoe graag we haar ook zien, ze houdt ook risico’s in waar heel veel Belgen zich – bijvoorbeeld in pretparken – onvoldoende tegen beschermen. Vanuit die vaststelling organiseert AG Insurance deze zomer een sensibiliseringscampagne via een innovatieve en ludieke actie: pretparkgangers helpen zich te beschermen tegen UV-straling via tattoos die oplichten wanneer zonnecrème nodig is. Zo wisten de bezoekers van Walibi vandaag precies wanneer ze zich naar de smeerpalen (met gratis zonnecrème) in het park moesten begeven.
Bewustwordingscampagne in pretparken
Volgens Stichting tegen Kanker treft huidkanker maar liefst 1 op de 5 Belgen1 in de loop van hun leven. Toch blijkt uit onderzoek van AG Insurance dat de helft van onze bevolking zich onvoldoende insmeert2. Vanuit zijn sensibiliseringsrol wil AG hier iets aan doen. Daarom trekt AG deze zomer o.m. naar pretparken, om bezoekers bewust te maken van het belang van zonnebescherming. Zo deelden teams vandaag in Walibi unieke tattoos uit die oplichten bij contact met hoge UV-straling. Van zodra de tekening in de tattoo door de zon oplichtte, was het tijd om zich in te smeren.
De tijdelijke tatoeages, gemaakt van speciale inkt, zijn versierd met een zomerse tekening zoals een ijsje, strandbal, surfplank of fotocamera. In de volle zon wordt de tekening goed zichtbaar en in de schaduw blijft ze bijna onzichtbaar. Het oplichten van de tekening is voor de pretparkbezoekers het signaal om hun zonnecrème boven te halen, of om zich te begeven naar één van de acht intelligente smeerpalen die verspreid staan over het terrein. De palen bieden naast gratis zonnecrème met een hoge beschermingsfactor ook live advies gebaseerd op de intensiteit van de zon.
[1] Stichting tegen Kanker: https://kanker.be/resource/het-aantal-huidkankers-stijgt-maar-de-ene-huidkanker-is-de-andere-niet/
[2] AG Insurance: https://newsroom.aginsurance.be/enquetezonnecreme/