Walibi en AG bundelen krachten tegen huidkanker
Gratis smeerpalen en UV-tattoos herinneren pretparkbezoekers aan belang zonnebescherming
Walibi Belgium en AG Insurance slaan de handen in elkaar in de strijd tegen huidkanker. Met een fotomoment aan de ingang van het park, samen met mascotte Walibi, kondigden beide partners deze week een nauwere samenwerking aan rond huidkankerpreventie. Die preventie is broodnodig, aangezien vandaag 1 Belg op 5 in zijn of haar leven te maken krijgt met huidkanker. De samenwerking omvat o.a. het aanbieden van gratis zonnecrème via smeerpalen, naast een activatie met speciale UV-tattoos, signalisatie in het park en socialmediacampagnes die bezoekers herinneren aan het belang van zonnebescherming.
Belg beschermt zich te weinig tegen de zon
Deze week gaven Walibi en verzekeraar AG Insurance het startschot van een sensibiliseringscampagne rond huidkankerpreventie. De campagne in het pretpark loopt de ganse zomer en omvat verschillende acties die samen één duidelijke boodschap uitdragen: bescherm je zo goed mogelijk tegen de zon.
Zo kunnen bezoekers zich gratis insmeren aan acht slimme smeerpalen die verspreid staan over het park. Daarnaast zullen activatieteams van AG op bepaalde dagen, afhankelijk van het weer, tijdelijke UV-tattoos uitdelen. De tattoos lichten op wanneer ze in contact komen met een te hoge UV-straling, en geven zo op een ludieke manier aan wanneer het tijd is om zich opnieuw in te smeren. Ook via signalisatie in het park en gerichte socialmediacampagnes worden bezoekers herinnerd aan het belang van zonnebescherming.

Deze sensibiliseringscampagne is geen overbodige luxe, want uit een enquête van AG uit 2024 bleek dat Belgen zich vandaag nog veel te weinig beschermen tegen de zon. Zo smeert bijna de helft van de Belgen (46%) niet vaak genoeg, en zeker bij mannen en jongeren is extra sensibilisering broodnodig.
Walibi als logische partner
De smeerpalen zijn te vinden aan de ingang van het pretpark, maar ook aan populaire attracties, zoals de Vampire, Dalton Terror en Radja River.
Guillaume Morghen, Directeur Marketing van Walibi & Aqualibi: "De bezoekers van Walibi maken urenlang plezier in de buitenlucht. Maar net omdat ze zoveel tijd buiten doorbrengen, is goede bescherming tegen de zon essentieel. We zijn dan ook trots dat we als pretpark mee ons steentje kunnen bijdragen aan de bewustwording rond huidkanker, wat een groeiend probleem is in onze samenleving. Dankzij dit partnership met AG brengen we zonnebescherming letterlijk dichter bij de mensen.”

Bredere campagne
In totaal plaatst AG 83 smeerpalen doorheen het land. De actie loopt niet alleen in Walibi, maar bv. ook aan de kust en op tal van zomerfestivals.
Rob Maes, Director Corporate Marketing van AG: “Het is al de derde zomer op rij dat we deze belangrijke preventieactie voeren, en telkens weer merken we dat het een groot succes is bij jong en oud. Smeerbeurt na smeerbeurt proberen we zo mensen bewuster te maken van het belang van zonnebescherming. Aangezien 1 op de 5 Belgen in zijn of haar leven te maken krijgt met huidkanker, blijven preventie en sensibilisering broodnodig. Als verzekeraar zien we het als onze rol om mensen bewuster te maken van de risico's van onbeschermde blootstelling aan de zon.”
De intelligente smeerpalen bieden live beschermingsadvies op basis van de intensiteit van de zon, en bieden tegelijk gratis zonnecrème met een hoge beschermingsfactor.