Belg ervaart minder fileleed en legt korter woon-werktraject af
Uit de grote mobiliteitsenquête van AG* blijkt dat Belgen vinden dat hun verplaatsingsgewoonten veranderd zijn sinds 2019. Ze zeggen dat ze minder lang in de file staan, een korter woon-werktraject afleggen en meer te voet doen. Deze percepties tonen aan dat de dagelijkse mobiliteit geleidelijk een nieuwe invulling krijgt. Een overzicht van de belangrijkste trends.
Belgen werken dichter bij huis
In vergelijking met 2019 wonen de Belgen dichter bij hun werkplek: 37% van de respondenten woont binnen een straal van 0 tot 5 km van hun werkplek, tegenover 28% in 2019. 27% van de Belgen woonde in 2019 op minstens 20 km van hun werkplek, tegenover 16% nu. De Belgen zeggen dat ze minder tijd spenderen aan woon-werkverkeer: gemiddeld 21 minuten in 2025 tegenover 29 minuten in 2019.


Belgen ervaren minder fileleed, behalve in de stad
Aangezien de Belgen dichter bij hun werkplek wonen dan in 2019, hebben ze ook het gevoel dat ze minder tijd verliezen in de file: globaal genomen zijn de 12 minuten die in 2019 per dag verloren gingen in de file in 2025 gedaald naar 9 minuten. Maar niet alle Belgen hebben zo veel geluk: in de stad staan we nog altijd lang aan te schuiven. Vooral in de hoofdstad, waar automobilisten naar schatting nog steeds gemiddeld 17 minuten per dag verliezen in de file.
Keuze van vervoermiddel: Koning Auto is nog steeds aan zet, maar het openbaar vervoer wint terrein (ook al neemt het vertrouwen af)
Voor de meeste verplaatsingen (ongeacht het doel) kiezen de Belgen voor de auto (61% van de verplaatsingen), maar het openbaar vervoer klimt naar de tweede plaats (12% van de verplaatsingen). Ondanks deze mooie vooruitgang blijft het vertrouwen van de Belgen in het openbaar vervoer broos: 54% zegt geen vertrouwen te hebben, tegenover 48% in 2019. Daarna volgen verplaatsingen te voet (11%), die de top 3 vervolledigen.

1 op 5 Belgen heeft een elektrische fiets
Het bezit van klassieke fietsen daalt ten opzichte van 2019: van 53% van de Belgen in 2019 naar 32% in 2025. Elektrische fietsen daarentegen kenden een opmars tussen 2019 en 2021, maar stabiliseren nu: 1 op 5 Belgen bezit er nu een (tegenover 14% in 2019 en 23% in 2021). Fietsers blijven het meest tevreden over hun vervoermiddel: 93% van hen zegt heel tevreden te zijn over hun verplaatsingen met de fiets, tegenover 50% van de gebruikers van het openbaar vervoer. De fiets blijft een sterk symbool van vrijheid, onafhankelijkheid en efficiëntie, vooral in Vlaanderen. Het enige minpuntje is dat fietsen meer stress lijkt op te wekken dan in 2019: 27% van de fietsers is het oneens met de stelling "fietsen is minder stressvol", een stijging van 6 procent ten opzichte van 2019 (21%).

Belgische mobiliteitsprioriteiten voor de toekomst
Gevraagd naar hun wensen voor de toekomst, pleiten de Belgen voor evenwichtige investeringen: meer dan een op twee Belgen (55%) wil dat de prioriteit gaat naar een beter wegennet. 54% wil beter openbaar vervoer. En 31% wil een betere fietsinfrastructuur.
Jolien Sabbe, Head of Sustainability bij AG: "Inzicht in de veranderende mobiliteitspatronen van de Belg is essentieel voor AG. Zo kunnen we als verzekeraar onze producten aanpassen aan de nieuwe behoeften. Maar ook om te handelen als een verantwoordelijke werkgever, direct betrokken bij de verplaatsingen van onze werknemers. Als institutionele belegger hebben we ook een maatschappelijke rol te spelen: door duurzame mobiliteitsprojecten te ondersteunen, zoals de tramlijn in Luik of de mobiliteit in Antwerpen, dragen we bij aan een vlottere, groenere en veerkrachtigere samenleving."
*Enquête uitgevoerd door Human8 tussen 10/04/2025 tot 24/04/2025 bij 2.000 Belgen van 18 jaar en ouder, die representatief zijn voor de Belgische bevolking qua leeftijd, geslacht, regio en sociale klasse. Foutenmarge : +/- 2%.